تبلیغات
نسیم ایل - قشقائی ها و موسیقی غم انگیز آنان
شنبه 19 اسفند 1391

قشقائی ها و موسیقی غم انگیز آنان

   نوشته شده توسط: کیامرث بخشی پور    

شناخت اقوام و طوایف و بررسی زندگی آنان با توجه به شرایط زیست محیطی و پی بردن به اعتقادات و باورها و علائق به و به طور عام فرهنگ فرهنگ و اندیشه های فکری از عهده هر محققی ساخته نیست.
بردباری و تحمل ویژه ای می طلبد تا پژوهشگر همگام با مردم ایل در دامن طبیعت خشن زندگی کوچ نشینی را تجربه کند و آداب و رسوم و فرهنگ فکری آنان را به عینه مورد تعمق قرار دهد و به تحقیق خود سندیت دهد.
قشقایی ها یکی از مهمترین ایلهای کوچنده منطقه فارس به شمار می رود که مشتمل بر دوازده طایفه هستند که در زمان نادرشاه در فارس سکونت کرده اند.
به احتمال قوی قشقایی ها ....

...دنباله قبیله قدیمی در شرق ترکیه به نام قبیله خلج هستند که در جنوب ساوه منطقه ای که هنوز هم خلجستان نامیده می شود سکونت داشته اند که بخشی از این ایل بزرگ به قسمتهای مختلف تقسیم و در منطقه فارس پخش شده اند.
قشقایی ها مردمانی مهمان نوازند عرق ملی و وطن دوستی قشقایی ها در تاریخ ایران ثابت شده است.نژاد قشقایی قوی و درشت است. مردانشان قد بلند و عضلانی هستند و تقریباً چهره روشنی دارند.زبان مردم قشقایی ترکی است اما به علت اختلاط طولانی با زبانهای شهری و روستایی در منطقه فارس لغات فارسی جای کلمات ترکی را گرفته است مثلاً عید را به جای بایرام و سخت را بجای چتن و ... به کار می برند. ریشه یابی طوایف موجود در ایل قشقایی نشانه کامل خویشاوندی قشقایی ها با آذربایجانی هاست.
مثلاً از طایفه قزلباش دستجاتی به نامهای شاملو، روملو، افشار، ترکمن،بیات و تکلو هم در فارس و هم در آذربایجان پراکنده شده اند.
از نظر هنری دستبافهای قشقایی با آذربایجانی ها پیوندی نزدیک بین دو جامعه را نشان می دهد.
داستان ها و قصه ها و ضرب المثل ها هم بسیار به یکدیگر نزدیک است.از جمله داستانهایی چون عاشق قریب، قیرآت ، کوراغلو و ... که امروز هم ایل به طور شفاهی نقل می کنند از گذشته های دور سینه به سینه به نسل امروزی رسیده و در کتب آذری نگاشته شده است.
جدایی ایل قشقایی از موطن اصلی خود عوامل مختلفی داشته است از جمله فشارهای سیاسی پادشاهان در آذربایجان که تعدادی را سرکوب، گروهی را تبیعد و عده ای را هم مجبور به جلای وطن کرده است.

قشقایی ها فرزندان طبیعت هستند و با طبیعت بزرگ شده و با احشام و اعنام خود خو گرفته اند. صنایع قشقایی ، تهیه قالی پشمینه و نخی است که در خارج از کشور هم بازار خوبی دارد.محصولات دامی پشم ،کره ، پنیر و ... در محل به فروش می رسد. لباس قشقایی ها بسیار ساده است آنها همان لباس ایرانیان قدیم را که گشاد و بلند است می پوشند. آرایش آنها شبیه بختیاری هاست.داستان قشقایی ها داستان جدایی هاست و چه کسی بهتر از نوازنده نی می تواند چنین داستانهایی را بسراید و باز گوید که ایل از کجا آمده است.
گرچه آموزش و پرورش در شکوفایی استعدادهای انسان موثر است اما طبیعت به سهم خود معلم خوبی است.
از بین مردمان سنت گرا و ژرف اندیش و مستعد قشقایی افرادی احساسات و اندیشه های خود را در قالب شعر و ترانه و طنز در وصف
غمها و شادیها ، کامها و ناکامی ها سروده اند. گاه با جملات شیرین و زمانی با آهنگ های ظریف ایده های درونی خود را بروز داده اند. شعرایی چون ماذون ، طنز گویانی چون شیرزاد ، نغمه سرایانی مانند داوود را بوجود آورده است.
موسیقی که در ایل قشقایی بیشتر مورد توجه است ساز و کرناست که توسط نوازندگان چیره دست ایلی نواخته می شود. کمانچه و ویلن نیز توسط گروه عاشقان آهنگ های آذری را برای مردم قشقایی زنده می دارند.آنها همه ساله در ایام نوروز با اجرای آهنگ های شاد و قهرمانی و حماسی، خاطرات گذشته ایل را تکرار می کنند.
گروهی دیگر از هنرمندان ایل، ساربان ها هستند که با صدای زیبای خود و نواختن نی آهنگ های اصیلی را اجرا می نمایند.
آهنگهای مورد علاقه قشقایی ها، گرایلی ، باش گرایلی، معصوم، خسرو، صمصام، جنگنامه، هلی، واسونک ، آهنگ برنجکوبی ، کرم، لای لای و گدن دارغا که خوانندگان هنرمند به همراه نوای نی یا کرنا یا سه تار اجرا می کنند.
جای یادآوری است که از دو نفر به نامهای فرود و فرهاد گرگین پور ذکر خیر شود که با زحمات طاقت فرسای خود در دراز مدت موفق شده اند آهنگهای اصیل ایل قشقایی را با حفظ تمام خصوصیات سنتی جمع آوری نموده و به صورت نت درآورند و در حفظ میراث فرهنگی ایل قشقایی خدمات ارزنده ای به انجام برسانند.
موسیقی قشقایی با احساسات و عواطف و گذشته آنها هماهنگ است و خواست های قلبی و آرام کننده آلام درونی آنهاست.
آهنگ های محزون قشقایی از دل زحمتکشان ایل بیرون آمده و با نوع زندگی و حوادث و جریانات گذشته آنان ارتباط دارد.
البته بعضی سروده ها شادی بخش و برخی مهیج و تعدادی هم یادآور خاطرات حزن و ملال و وقایع خونین گذشته است.
مهاجرتهای اجباری، تبیعد و دور ماندن از دیار و زادگاه اولیه، مسائل و مشکلات کوچ نشینی ، قتل و غارتها و از دست دادن جوانان و ظلم و جور و ستم دست اندرکاران سیاست و سایر مسائل و مصائب سبب شده خاطرات گذشته را به صورت ترانه های غم انگیز بیان دارند و با یادآوری علائق از دست رفته بدین وسیله با آهنگ ها و ترانه های غم انگیز مرهمی بر جراحات درونی خود بنهند.

در تهیه این مقاله از کتابهای "سیه چادرها" نوشته دکتر منوچهر کیانی ، "بخارای من، ایل من" محمد بهمن بیگی و "عشایر فارس" تالیف ژ.دومورینی ترجمه دکتر جلال الدین رفیع فر استفاده شده است.

What do you do for a sore Achilles tendon?
دوشنبه 27 شهریور 1396 02:34 ق.ظ
It's remarkable in favor of me to have a web site, which
is good in favor of my experience. thanks admin
Foot Issues
سه شنبه 17 مرداد 1396 06:49 ب.ظ
Your style is very unique in comparison to other people I've read stuff from.
Thank you for posting when you have the opportunity, Guess I'll just
book mark this page.
Zachery
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:00 ق.ظ
Good day! I could have sworn I've been to this site
before but after checking through some of the post I realized
it's new to me. Nonetheless, I'm definitely delighted I found it and I'll be bookmarking and checking back often!
خالد
شنبه 10 مهر 1395 06:01 ب.ظ
عالی است .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر